Notice: Undefined variable: rabbi_undeletedable in /var/www/html/929/index.html on line 97
 תנ"ך על הפרק - תהילים י - חומת אנך

תנ"ך על הפרק

תהילים י

577 / 929
היום

הפרק

לָמָ֣ה יְ֭הוָה תַּעֲמֹ֣ד בְּרָח֑וֹק תַּ֝עְלִ֗ים לְעִתּ֥וֹת בַּצָּרָֽה׃בְּגַאֲוַ֣ת רָ֭שָׁע יִדְלַ֣ק עָנִ֑י יִתָּפְשׂ֓וּ ׀ בִּמְזִמּ֖וֹת ז֣וּ חָשָֽׁבוּ׃כִּֽי־הִלֵּ֣ל רָ֭שָׁע עַל־תַּאֲוַ֣ת נַפְשׁ֑וֹ וּבֹצֵ֥עַ בֵּ֝רֵ֗ךְ נִ֘אֵ֥ץ ׀ יְהוָֽה׃רָשָׁ֗ע כְּגֹ֣בַהּ אַ֭פּוֹ בַּל־יִדְרֹ֑שׁ אֵ֥ין אֱ֝לֹהִ֗ים כָּל־מְזִמּוֹתָֽיו׃יָ֘חִ֤ילוּדרכודְרָכָ֨יו ׀בְּכָל־עֵ֗ת מָר֣וֹם מִ֭שְׁפָּטֶיךָ מִנֶּגְדּ֑וֹ כָּל־צ֝וֹרְרָ֗יו יָפִ֥יחַ בָּהֶֽם׃אָמַ֣ר בְּ֭לִבּוֹ בַּל־אֶמּ֑וֹט לְדֹ֥ר וָ֝דֹ֗ר אֲשֶׁ֣ר לֹֽא־בְרָֽע׃אָלָ֤ה פִּ֣יהוּ מָ֭לֵא וּמִרְמ֣וֹת וָתֹ֑ךְ תַּ֥חַת לְ֝שׁוֹנ֗וֹ עָמָ֥ל וָאָֽוֶן׃יֵשֵׁ֤ב ׀ בְּמַאְרַ֬ב חֲצֵרִ֗ים בַּֽ֭מִּסְתָּרִים יַהֲרֹ֣ג נָקִ֑י עֵ֝ינָ֗יו לְֽחֵלְכָ֥ה יִצְפֹּֽנוּ׃יֶאֱרֹ֬ב בַּמִּסְתָּ֨ר ׀ כְּאַרְיֵ֬ה בְסֻכֹּ֗ה יֶ֭אֱרֹב לַחֲט֣וֹף עָנִ֑י יַחְטֹ֥ף עָ֝נִ֗י בְּמָשְׁכ֥וֹ בְרִשְׁתּֽוֹ׃ודכהיִדְכֶּ֥היָשֹׁ֑חַ וְנָפַ֥ל בַּ֝עֲצוּמָ֗יוחלכאיםחֵ֣ילכָּאִֽים׃אָמַ֣ר בְּ֭לִבּוֹ שָׁ֣כַֽח אֵ֑ל הִסְתִּ֥יר פָּ֝נָ֗יו בַּל־רָאָ֥ה לָנֶֽצַח׃קוּמָ֤ה יְהוָ֗ה אֵ֭ל נְשָׂ֣א יָדֶ֑ךָ אַל־תִּשְׁכַּ֥חענייםעֲנָוִֽים׃עַל־מֶ֤ה ׀ נִאֵ֖ץ רָשָׁ֥ע ׀ אֱלֹהִ֑ים אָמַ֥ר בְּ֝לִבּ֗וֹ לֹ֣א תִּדְרֹֽשׁ׃רָאִ֡תָה כִּֽי־אַתָּ֤ה ׀ עָ֘מָ֤ל וָכַ֨עַס ׀ תַּבִּיט֮ לָתֵ֪ת בְּיָ֫דֶ֥ךָ עָ֭לֶיךָ יַעֲזֹ֣ב חֵלֶ֑כָה יָ֝ת֗וֹם אַתָּ֤ה ׀ הָיִ֬יתָ עוֹזֵֽר׃שְׁ֭בֹר זְר֣וֹעַ רָשָׁ֑ע וָ֝רָ֗ע תִּֽדְרוֹשׁ־רִשְׁע֥וֹ בַל־תִּמְצָֽא׃יְהוָ֣ה מֶ֭לֶךְ עוֹלָ֣ם וָעֶ֑ד אָבְד֥וּ ג֝וֹיִ֗ם מֵֽאַרְצֽוֹ׃תַּאֲוַ֬ת עֲנָוִ֣ים שָׁמַ֣עְתָּ יְהוָ֑ה תָּכִ֥ין לִ֝בָּ֗ם תַּקְשִׁ֥יב אָזְנֶֽךָ׃לִשְׁפֹּ֥ט יָת֗וֹם וָ֫דָ֥ךְ בַּל־יוֹסִ֥יף ע֑וֹד לַעֲרֹ֥ץ אֱ֝נ֗וֹשׁ מִן־הָאָֽרֶץ׃

מאמרים על הפרק


מאמר על הפרק

מאת:

פירושים על הפרק


פירוש על הפרק

למה ה' תעמוד ברחוק. כתב הרב מהר"ש עדני ז"ל בספר דברי אמת כ"י נראה מפירוש רש"י ז"ל בריש פ"ב דמגילה דמזמור על מות לבן ולמה הכל מזמור אחד עכ"ל גם ראיתי להרב הנזכר שכתב סימן קט"ו לא לנו רוב ספרי כ"י אין זה תחלת מזמור אלא כלו מזמור אחד עד אהבתי עכ"ל ובהא תנוח דעתנו על מ"ש בירושלמי פרק כל כתבי ומדרש שוחר טוב מזמור כ"ב ומסכת סופרים פרק ט"ו הלכה י"א דיש קמ"ז מזמורים בספר תהלים כנגד שנותיו של יעקב שהם קמ"ז והוו בה רבנן בתראי דק"ן מזמורים הם וא"ת דאשרי ולמה רגשו אחד אכתי הוו קמ"ט ומה שתירצו הם דברים דחוקים וכתבתי דהנכון הוא דשני מזמורים בספריהם היו מחוברים עם האחרים כמ"ש בש"ס על אשרי ולמה רגשו כמ"ש בקונטריס כסא רחמים דף נ"ה ע"ש איכו השתא מצינו השני מזמורים דיו"ד וקט"ו שמחוברים למזמורים שקדמו והוו קמ"ז. ואם נפשך לומר אודי לי מיהא דמ"ש שהם קמ"ז מזמורים הוא על דרך זה:למה ה' תעמוד ברחוק. אפשר דכך הם דברי העני הנרדף מהגאה ומזיקו ולזה אמר למה ה' תעמוד ברחוק כלומר נראה ח"ו שאתה עומד מרחוק:כי הלל רשע על תאות נפשו. שמתאוה לאכול ואינו מקפיד אם יש תולעים ושאר איסורים ומברך עליו ובזה מנאץ ה'. והוא נמשך למעלה מ"ש אח"כ רשע כגובה אפו בל ידרוש כלומר אינו דורש את ה' לרבות ת"ח. ארץ החיים. והוא דרך הלציי שאוכל דבר איסור ומברך. והרי זה נאץ את ה' ובא לו זה מסיבת כי בגובה אפו בל ידרוש את ה' לרבות ת"ח ואינו מכבד לת"ח והוא מזולזל בעיניו הת"ח ואינו שואלו ובזה נלכד בכמה אסורים. ויש מי שפירש דאמרו רז"ל דכביכול אמר נעשה אדם ללמד דרך ארץ דהגדול ישאל עצה מהקטן ולפי זה מי שהוא גאה ח"ו סובר דנעשה אדם הם שתי רשויות כי הוא גאה ושונא הענוה. וז"ש רשע כגובה אפו בל ידרוש עצה משום אדם כי הוא גאה ועי"ז אין אלהים כל מזימותיו דסובר דנעשה אדם הוא ח"ו שתי רשויות דלדידיה אין ענוה בעולם:

תנ"ך על הפרק

תנ"ך על הפרק

תוכן עניינים

ניווט בפרקי התנ"ך